För
resan gäller de Allmänna och Särskilda Resevillkor för
paketresor som anges nedan. De Allmänna Villkoren antogs att gälla
från 1993-02-02 av Svenska Rese- och Turistindustrins Samarbetsorganisation,
efter överenskommelse med Konsumentverket. De Särskilda Resevillkoren
som anges med fet (svart) stil är särskilda villkor för
Bon Voyage via huvudbolaget Golf Joy Travel här redovisat som (A) och kompletterar de Allmänna Resevillkoren i de delar
där det inte innehåller någon bestämmelse.
1. Avtalet
(A) ansvarar gentemot resenären för
vad denne har rätt att fordra till följd av avtalet. Ansvaret
gäller även för sådana prestationer som skall fullgöras
av någon annan än(A). Om återförsäljaren
är part i avtalet, ansvarar han mot resenären på samma
sätt som (A). Huvudresenär är den person som
bokar resan och därmed ingår avtal med (A). Alla
ändringar samt eventuell avbeställning måste ske av huvudresenären.
Medresenärer som önskar göra någon form av ändring
av resan måste göra detta via huvudresenären.
1.2 Uppgifter i (A)s kataloger och broschyrer är
bindande för(A). En arrangör får dock ändra
uppgifter i kataloger eller broschyrer innan avtal har träffats. Detta
får dock endast ske om ett uttryckligt förbehåll om det
har gjorts i katalogen eller broschyren och om resenären tydligt informerats
om ändringarna.
1.3 (A) skall hålla resenären underrättad om
frågor av betydelse för resenären som sammanhänger
med avtalet.
1.4 Anslutningsresa ingår i avtalet endast om den säljs eller
marknadsförs tillsammans med huvudarrangemanget för ett gemensamt
pris eller för skilda priser som är knutna till varandra.
1.5 Avtalet är bindande för parterna när (A)
skriftligen har bekräftat resenärens beställning och resenären
inom avtalad tid betalt överenskommen anmälningsavgift enligt
(A)´s anvisningar. (A) skall bekräfta
resenärens beställning utan dröjsmål.
2. Betalning av priset för resan
2.1 Resenären skall betala resans pris senast vid den
tidpunkt som framgår av avtalet.
2.2 (A) får inte kräva slutbetalning av resans pris
tidigare än 30 dagar före avresan, om inte annat särskilt
överenskommits.
Slutbetalning för resan skall vara (A) tillhanda senast
7 dagar före avresedagen om inte annat särskilt angivits till
bankgiro nr 5372-2732
2.3 (A) får i samband med bekräftelsen ta ut en
första delbetalning (anmälningsavgift). Anmälningsavgiften
skall vara skälig i förhållande till resans pris och omständigheterna
i övrigt.
2.4 Om resenären inte betalar resans pris i enlighet med avtalet har
arrangören rätt att häva avtalet och behålla ev. anmälningsavgift
som skadestånd om inte detta är oskäligt.
3. Resenärens rätt till avbeställning av resan
3.1 Resenären har rätt att avbeställa resan
enligt följande.
3.1.1
Om avbeställningen sker tidigare än 30 dagar före avresan
mot erläggande av en kostnad motsvarande 5% av resans pris, dock lägst
200 kronor.
3.1.2 Om avbeställningen sker därefter men tidigare än 14
dagar före avresan, mot erläggande av en kostnad motsvarande
15% av resans pris.
3.1.3 Om avbeställningen sker därefter men tidigare än 24
timmar före avresan, mot erläggande av en kostnad motsvarande
50% av resans pris.
3.1.4 Sker avbeställningen inom 24 timmar före avresan, skall
resenären betala hela resans pris med avdrag för eventuell reseskatt.
3.1.5 För s.k. bilpaketresor (resa med egen bil, färjetransport
och inkvartering i stuga eller lägenhet) gäller att resenären
skall betala hela resans pris vid avbeställning senare än 30
dagar före avresan.
3.1.6 För resor med reguljärflyg gäller flygbolagets avbeställningsvillkor
om inget annat anges.
3.2 Om resenären träffat avtal om avbeställningsförsäkring,
har resenären i fall som anges i punkt 3.2.1 - 3.2.3 rätt att
avbeställa resan utan annan kostnad än den expeditionsavgift
som framgår av (A)´s katalog eller broschyr. Expeditionsavgiften
får uppgå till 5% av resans pris dock högst 200 kronor.
Vad resenären erlagt för avbeställningsförsäkringen
skall inte återbetalas.
3.2.1 Om resenären eller dennes make/maka/sambo, resenärens eller
dennes make/makas eller sambos släkting i rakt upp- eller nedstigande
led eller syskon eller person med vilken resenären gemensamt beställt
resan före avresan men efter det att reseavtalet blivit bindande för
resenären enligt punkt 1.5 drabbas av allvarlig sjukdom, försämrat
sjukdomstillstånd eller olycksfall och denna händelse är
av sådan art, att resenären inte rimligen kan genomföra
resan.
3.2.2 Om en annan händelse drabbar resenären efter det att avtalet
blivit bindande enligt punkt 1.5 och om händelsen är av så
ingripande karaktär för resenären att det inte är rimligt
att kräva att resenären skall genomföra resan. Resenären
skall inte ha kunnat råda över händelsen och vare sig känt
till eller bort känna till denna då resan beställdes. Sådan
ingripande händelse är t ex brand i den egna bostaden.
3.2.3 Om person med vilken resenären gemensamt beställt resan
avbeställer sin resa med stöd av punkterna 3.2.1 eller 3.2.2
och det är oskäligt att resenären skall genomföra resan
utan den andra personens sällskap.
3.2.4 Resenär som bokat gemensam inkvartering med person som avbeställt
resan med stöd av punkterna 3.2.1
3.2.3 skall erhålla inkvartering av samma standard som enligt avtalet
på avtalat eller likvärdigt hotell/anläggning, i rum/lägenhet
som är storleksmässigt anpassad till det kvarstående antalet
resenärer i sällskapet.
Kvarstående resenärer skall vara berättigade att mot erläggande
av det av (A) uppgivna tillägget behålla det ursprungligen
bokade inkvarteringsalternativet.
Vid paketresor med buss, tåg eller reguljärt flyg skall resenären
i fall som ovan angivits i denna punkt erlägga det tillägg som
enligt gällande prislista skall utgå vid inkvartering med högre
standard, t ex enkelrum i stället för dubbelrum.
3.2.5 Resenären skall avbeställa resan så snart som möjligt
efter det att avbeställningsanledning uppkommit. Grunden för
avbeställningen skall på tillförlitligt sätt styrkas
med läkar-och/eller släktskapsintyg. Intyget skall vara (A) tillhanda senast sju dagar efter avbeställningen.
3.3 Avbeställning skall ske på det sätt som anges i katalog,
broschyr eller i färdhandlingarna.
3.3.1 Avbeställning skall ske omedelbart till (A) på
telefon 035-356 81 vardagar 09.00 - 17.30 eller via e-post info@bon-voyage.se
när kontoret är stängt.
3.4 Efter avbeställning skall belopp som resenären har tillgodo
enligt ovan återbetalas utan dröjsmål.
3.5 Återbetalning vid avbeställning sker till huvudresenären.
3.6 För avbeställning av teaterbiljetter, fotbollsbiljetter,
idrottsbiljetter eller liknande arrangemang gäller att om avbeställningen
sker inom 15 dagar före avresan, återbetalas ej biljettkostnaderna.
4. Resenärens rätt att överlåta avtalet.
4.1 Resenären får överlåta avtalet
till någon som uppfyller alla villkor för att få delta
i resan. Ett sådant villkor kan t.ex. vara att transportföretag
eller annan som (A) har anlitat enligt gällande regler
skall godta byte av resenär. Resenären måste i skälig
tid före avresan underrätta (A) eller återförsäljaren
om sin avsikt.
4.2 När avtalet överlåts är överlåtaren
och förvärvaren solidariskt ansvariga gentemot den andra parten
i avtalet för vad som återstår att betala för resan
och för extra kostnader, som kan uppkomma
på grund av överlåtelsen.
4.3 Överlåtelse kan ej ske till person som står i skuld
till (A).
5. (A)s ändringar före avresan och
inställande av resan
5.1 (A) har rätt att ändra avtalsvillkoren.(A) får ändra avtalsvillkoren till resenärens
nackdel endast om det framgår tydligt av avtalet att detta får
ske. Priset får höjas endast om det dessutom av avtalet framgår
tydligt hur det nya priset skall fastställas.
5.2 Resenärens rätt att frånträda avtalet.
Resenären får frånträda avtalet, om (A)
förklarar att han inte kommer att fullgöra vad han åtagit
sig och avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för resenären.
Resenären får också frånträda avtalet om avtalsvillkoren
ändras väsentligt till hans nackdel.
Om (A) avser att bryta avtalet, eller om han vill ändra
avtalsvillkoren, skall han underrätta resenären snarast och därvid
lämna besked om dennes rätt att frånträda avtalet
enligt första stycket.
Resenären skall inom skälig tid meddela (A) om han
vill frånträda avtalet. Gör han inte det, förlorar
han sin rätt att frånträda avtalet.
5.3 Resenärens rätt till ersättningsresa.
Frånträder resenären avtalet enligt 5.2 har han rätt
till annan paketresa som är av likvärdig eller högre kvalitet,
om (A) eller återförsäljaren kan erbjuda detta.
Om resenären godtar en sämre ersättningsresa har han rätt
till ersättning för prisskillnaden.
Avstår resenären från sin rätt till ersättningsresa,
eller kan en sådan resa inte erbjudas, skall han snarast få
tillbaka vad han har betalat enligt avtalet.
Bestämmelserna i första och andra styckena gäller också
om (A) ställer in resan utan att resenären är
skuld till det.
5.4 Resenärens rätt till skadestånd, (A) inställande
av resa.
I sådana fall som avses i 5.3 har resenären rätt till skadestånd
från (A), om det är skäligt.
Rätt till skadestånd på grund av att (A) ställt
in resan föreligger inte, om (A) visar:
5.4.1 att färre personer än ett i avtalet angivet minimiantal
anmält sig till resan och resenären senast 14 dagar före
avresan skriftligen underrättats om att resan ställts in (vid
resor med en varaktighet av högst 5 dagar gäller att resenären
skall underrättats senast 10 dagar före avresan), eller
5.4.2 att resan inte kunnat genomföras på grund av ett hinder
utanför (A)´s kontroll som denne inte skäligen
kunde förväntas ha räknat med när avtalet ingicks och
vars följder denne inte heller skäligen kunde ha undvikit eller
övervunnit.
Beror det på någon som (A) har anlitat att resan
har ställts in, är (A) fri från skadeståndsansvar
enligt första stycket 2 endast om också den som han har anlitat
skulle vara fri enligt den bestämmelsen. Detsamma gäller om orsaken
är hänförlig till någon annan i ett tidigare led.
Minimiantal
Enligt ovan punkt 5.4 äger (A) rätt att utan utgivande
av skadestånd ställa in resan om färre personer än
ett visst angivet minimiantal resenärer anmält sig till resan
och resenären skriftligen eller muntligt informeras därom viss
tid före avresan. De minimiantal som gäller för resor i
(A)´s katalog och sålunda omfattas av resenärens
reseavtal är följande:
Vid resa med buss.
(A)l äger rätt att ställa in resan om inte samtliga
i a) nedan angivna minimiantal är uppfyllda senast 7 dagar före
avresan.
a) 20 resenärer till det resmål som finns angivet på resenärens
bokningsbekräftelse.Om
en resa som (A) har rätt att ställa in enligt föregående
punkt ingår i en serie av resor, har(A) rätt att
häva även andra resor som ingår i samma serie under förutsättning
att meddelande därom sker så snart som möjligt och i varje
fall inte senare än som anges ovan under punkt 5.4.1 dvs. 7 dagar
före avresan (alternativt 10 dagar före avresan).
5.5 Ändring av priset
Priset får höjas endast på grund av kostnadsökningar
som beror på:
1. ändringar i transportkostnader.
2. ändringar i skatter, tullar eller avgifter avseende tjänster
som ingår i resan, eller
3. ändringar i växelkurser som påverkar (A)´s
kostnader för resan.
Rätt till prishöjning enligt 1 och 3 ovan föreligger endast
om kostnadsökningen överstiger 60 kr. Priset får dock inte
höjas under de sista 20 dagarna före den avtalade avresedagen
. Researrangören skall så snart som möjligt underrätta
resenären om prisförändringarna.
Resans pris skall sänkas om (A)´s kostnader tidigare
än 20 dagar före den avtalade avresedagen, av motsvarande skäl,
minskar. Vid kostnadsminskningar enligt 1 och 3 ovan skall priset sänkas
endast om kostnadsminskningen överstiger 60 kr.
5.6 Ändring av tidtabell
Såvida inte annat angivits, är den vid avtalets ingående
angivna avgångstiden och tiden för återkomst preliminära.
De definitiva tiderna skall meddelas resenären så snart som
möjligt.
Om den definitiva avgångstiden eller tiden för återkomst
till avreseflygplatsen, enligt meddelande som sägs i föregående
stycke avviker från de preliminära tiderna med mer än 8
timmar, skall resenären vara berättigad att frånträda
avtalet om resan inte påbörjats. Om resenären frånträder
resan, skall hela det belopp resenären erlagt för resan återbetalas.
Frånträdande skall ske snarast och senast 4 dagar efter det
att resenären informerats om de definitiva avgångs- och återkomsttiderna.
Förändringar av de preliminära avgångs- och återkomsttiderna
berättigar inte resenären till prisavdrag, ersättningsresa,
skadestånd eller annan kompensation.
6. (A) ändringar efter avresan, fel och brister
6.1 Uteblivna prestationer
Om efter avresan en väsentlig del av de avtalade tjänsterna inte
kan tillhandahållas, skall (A) ordna lämpliga ersättningsarrangemang
utan extra kostnad för resenären.
Kan ersättningsarrangemang inte ordnas eller avvisar resenären
på godtagbara grunder sådana arrangemang, skall (A),
om det är skäligt, utan extra kostnad för resenären
tillhandahålla likvärdig transport tillbaka till platsen för
avresan eller till någon annan ort som resenären godkänner.
Innebär en förändring i avtalet enligt första eller
andra stycket en försämring för resenären är han,
om det är skäligt, berättigad till prisavdrag och skadestånd.
6.2 Andra fel och brister
Vid andra fel i de avtalade tjänsterna än sådana som anges
i 6.1 har resenären rätt till prisavdrag och skadestånd,
om inte felet beror på honom.
Resenären har inte rätt till skadestånd, om (A)
visar att felet beror på ett hinder utanför(A)´s
kontroll som denne inte skäligen kunde förväntas ha räknat
med när avtalet ingicks och vars följder (A) inte
heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Om felet beror på någon som (A) har anlitat, är
(A)fri från skadeståndsansvar enligt andra stycket
endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt den
bestämmelsen. Detsamma gäller om felet beror på någon
annan i ett tidigare led. Vid fel som har sin grund i omständigheter
som beskrivs i andra eller tredje stycket skall arrangören genast
ge resenären den hjälp som behövs.
6.3 Skadeståndets omfattning
Skadestånd enligt dessa villkor omfattar förutom ersättning
för ren förmögenhetsskada, ersättning för personskada
och sakskada.
Skador som omfattas av bestämmelserna i sjölagen (1891:35 s.1),
luftfartslagen (1957:297), järnvägstrafiklagen (1985:192) eller
lagen (1985:193) om internationell järnvägstrafik ersätts
enligt de lagarna i stället för enligt dessa villkor. (A) är dock alltid skyldig att ersätta resenären för
vad denne har rätt att fordra enligt de nämnda lagarna.
7. Reklamation och avhjälpande
7.1 Resenären får inte åberopa fel i vad
han har rätt att fordra till följd av avtalet, om han inte inom
skälig tid efter det att han märkt eller bort märka felet
underrättar (A) eller återförsäljaren
om felet. Detta bör om möjligt ske på resmålet.
Reklamation skall vara (A) tillhanda inom 2 månader från
resans avslutande.
7.2 Utan hinder av 7.1 får resenären åberopa fel, om (A)eller återförsäljaren har handlat grovt vårdslöst
eller i strid mot tro och heder.
7.3 Om resenären framför klagomål som inte är obefogade,
skall (A) eller dennes lokala representant genast vidta åtgärder
för att finna en lämplig lösning.
8. Resenärens ansvar under resan
8.1 (A)l´s anvisningar m.m.
Resenären är skyldig att följa de anvisningar för resans
genomförande som lämnas av reseledaren eller av annan person
som (A) anlitar. Resenären är skyldig att respektera
de ordningsregler som gäller för resan och för transporter,
hotell etc och uppträda så att medresenärer eller andra
inte störs. Om resenären på ett väsentligt sätt
bryter mot detta, kan (A) häva avtalet.
8.2 Resenärens ansvar för skada
Resenären är ansvarig för skada som denne vållar(A) genom försummelse, t ex genom att inte följa lämnade
anvisningar eller föreskrifter.
Det åligger resenären att ersätta skada som är lagligen
grundad gentemot någon som (A) anlitar för att medverka
vid resans genomförande.
8.3 Pass, visum, hälsobestämmelser m.m.
Innan avtal sluts skall arrangören eller återförsäljaren
på lämpligt sätt informera resenären om sådana
hälsobestämmelser som blir tillämpliga under resan samt,
i den mån det har betydelse för resenären, om vad som gäller
i fråga om pass och visum för medborgare i stater inom Europeiska
ekonomiska samarbetsområdet. Resenären är dock själv
ansvarig för att iaktta nödvändiga formaliteter för
resans genomförande, som t.ex. innehav av giltigt pass, visum, vaccinationer,
försäkring.
Resenären är själv ansvarig för alla kostnader som
uppkommer på grund av brister i nämnda formaliteter, t ex hemtransport
i följd av avsaknad av pass, om inte bristerna orsakats av felaktig
information från (A).
8.4 Avvikande från arrangemanget
Resenär som efter det att resan påbörjats avviker från
arrangemanget är skyldig att meddela detta till (A) eller
till dennes representant. Resenären skall senast 24 timmar före
av (A) uppgiven återresetid kontakta (A)
för kontroll av uppgifter om hemresan.
9. Tvistlösning
Parterna bör försöka lösa tvist som
gäller tolkningen eller tillämpningen av avtalet genom förhandlingar.
Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden
eller av allmän domstol.
10. Mervärdesskatt på resor inom EU
Sveriges riksdag har beslutat om skatt på paketresor
inom EU med 2,6% på resans totalpris. I förekommande fall ingår
skatten i (A)´s prisangivelser om inget annat anges.
11. Tryckfel.
Vi reserverar oss för eventuella tryck- och korrekturfel.
12.
Särskilda resevillkor gällande reguljär flyg
1. För resor med reguljärflyg måste
separat biljett ställas ut till varje resenär. Enligt gällande
regler kan en biljett inte ändras sedan den är utställd,
utan varje ändring betraktas som avbeställning och nybokning
och avbeställningsreglerna enligt nedan gäller alltså även
ändringar. Obs att vissa flygbiljetter kan ha andra villkor. Hör
vid bokningstillfället.
Observera att vissa flygbolag kräver
omgående betalning vid bokning och biljetterna inte under några
omständigheter är avbokningsbara. Vår personal informerar
om detta och det framgår på fakturan. De flygbolag som (A) utnyttjar ansvarar gentemot resenären enligt avtal och
bestämmelser som finns angivna i flygbiljetten. Dessa bestämmelser
reglerar flygförseningar, inställda flygningar, förlorat
eller skadat bagage, strejk m m. Golf (A) ansvarar inte för
någon del av flygtransporten, ej heller för försenat/förlorat
bagage. Flygbolagen har olika regler vad gäller bagage
Värt att veta, Bokning-Betalning-Flygresan-Hotell-Boende
Bokning
När vi fått din beställning skickar vi en
bekräftelse/faktura med postgiro inbetalningskort. Vi ber dig ordentligt
kontrollera att alla uppgifter stämmer med vad du har beställt
av oss.
Anmälningsavgiften
Avgiften skall vara (A)tillhanda inom 10 dagar
efter det att bokningen konfirmerats för att beställningen skall
gälla.
Avbeställningsförsäkring
Samtidigt som du bokar din resa kan du även boka en
avbeställningsförsäkring som skyddar dig mot eventuell avbeställning,
se resevillkoren. Avbeställningsförsäkringen kostar 100:-
- 200:- per person beroende på priset på resan. Vid eventuell
avbeställning återbetalas hela resans pris förutom en expeditionsavgift
på 200:- samt avgiften för avbeställningsförsäkringen.
Betalning
Slutbetalning skall vara (A) tillhanda enligt
det datum som framgår på bokningsbekräftelsen/fakturan.
Färdhandlingar, Flygbiljett, bil- och hotellvoucher samt övriga
originalhandlingar översänds efter det att vi emottagit slutbetalningen.
Prisgaranti, Garantin innebär att du slipper valuta-, bränsle-
och devalveringstillägg om bränslepriserna skulle gå upp
eller den svenska kronan devalveras. För att prisgarantin skall gälla
måste slutbetalningen göras senast 10 dagar efter bokningsdagen,
dock 40 dagar före avresan. Prisgarantin täcker inte eventuella
nya eller ökade skatter och allmänna avgifter. Skulle priset
på din resa mot förmodan gå ned före avresan kan
du emellertid inte kräva pengar tillbaka.
Ändringar/Avbokningar, Så snart hinder uppstår måste
du meddela oss detta. Avboknings- och expeditionskostnader debiteras dig
enligt resevillkoren. Vid avbokning av hyrbil, hotell, etc. som
bokats utan resa debiteras en expeditionsavgift (f n 200:-) plus eventuell
avbokningskostnad som respektive leverantör tillämpar.
Önskemål, Du är alltid välkommen med önskekmål
om t ex bilmärke, läge på rummet m m, som vi gör vårt
bästa för att tillgodose, men som vi inte kan garantera.
Reklamation, Om något skulle vara fel under din vistelse skall du
anmäla det till (A) för
att få rättelse direkt på plats. Om problemet inte kan
lösas på resmålet kan du skriva till oss efter hemkomsten,
dock senast inom två månader.
Reseförsäkring, För att du skall ha ett fullgott skydd om
något oförutsett skulle inträffa under din vistelse utomlands
är det nödvändigt med en reseförsäkring.
Resevillkoren, Vi uppmanar dig att läsa igenom dem, se resevillkor.
Hotell - Boende
Kategori, Varje hotell har sin officiella klassificering
som är gjord av landets turistmyndighet. Vi har kompletterat beskrivningen
för varje hotell med våra egna bedömningar.
Hotellregler, Hotellets egna regler och bestämmelser beträffande
service, städning, m m samt faktauppgifter finns angivna på
prissidan. Det kan dock förekomma skillnader beroende på säsong.
På din voucher står det angivet för hur många personer
rummet/lägenheten är bokat och endast de personer som beställt
inkvartering får bo där även om tom säng/bäddsoffa
skulle finnas.
Hotellrum, På vouchern står angivet vilken typ av rum som du
bokat. Extra bädd/säng består oftast av en bäddsoffa
eller hopfällbar säng vilket medför att komforten kan vara
lägre. Standard liksom planlösning, inredning, möbler, m
m kan variera inom samma hotell. Våra prissidor ger dig en utförlig
information om respektive hotell.
Lägenheter, Lägenheter med eget pentry har blivit ett alltmer
populärt boendealternativ. Studios är enrumslägenheter med
kombinerat sov- och vardagsrum. Pentryt är avsett för enklare
matlagning och i regel finns ej osthyvel, potatisskalare, kaffebryggare,
m m. I städningen ingår inte diskning och servicen på
lägenhetshotell är oftast begränsad jämfört med
vanliga hotell.
Lägenheter/hus med självhushåll, Dessa boendealternativ
är oftast privatägda och sköts av våra agenter, vilka
står till tjänst om Ni beöhver hjälp med något
under Er vistelse.
Måltider, I de fall frukost ingår serveras vanligen en kontinental
frukost där kaffe, te, bröd, smör och marmelad ingår.
På finare hotell förekommer amerikansk bufféfrukost som
är mer komplett. Det framgår av hotellprislistan om halv- eller
helpension finns som komplement.
Städning, Städningen är i regel inte densamma som vi är
vana vid. I den allmänna rengöringen sopar och torkar städerskan
golven, tömmer papperskorgen och bäddar sängarna, dammar
och rengör bordsytor och badrum.
Insekter/djur
Detta finns det mer av på sydliga breddgrader än här i
Sverige. Skulle du träffa på några i ditt rum be gärna
personalen i receptionen om hjälp. Lösdrivande hundar och katter
är vanligt och du bör inte mata dessa djur.
Ankomst, Läs noggrant igenom hotellinformationen som medföljer
vouchern (hotellbekräftelsen). Här finns all viktig information
som du bör känna till.
Hemresan, Enligt internationell hotellpraxis skall rummen/våningarna
lämnas kl. 12.00 avresedagen. Vid sen hemresa har du oftast tillgång
till förvaringsutrymmen, dusch och ombytesmöjligheter. Receptionen/Servicekontoret
hjälper till med detta.
Reseledare, guider på plats, I den hotell- och reseinformation som
medföljer dina färdhandlingar framgår det adress och telefonnummer
till det servicekontor som du kan vända dig om du behöver hjälp
eller tips under din vistelse.
Ibland sker det programändringar eller att vi på (A)
utvecklas med nya produkter. Vi reserverar oss för ändringar
i programmet samt för tryck- och korrekturfel.
Vi hälsar dig varmt välkommen på en resa med Bon Voyage!